تکنولوژی نقشه حرارتی یا Heat Map اطلاعات ارزشمندی از محلهای پر رفت و آمد در اختیار کاربر قرار میدهد.
این قابلیت منحصر به دوربینهای تحت شبکه (IP) می باشد. با ما همراه باشید تا با شیوهی عملکرد Heatmap و مزیت نقشه حرارتی آشنا شوید.
کاربرد Heat Map
کارکرد دوربینهایی با قابلیت نقشه حرارتی به این صورت میباشد که الگوی حرکت افراد را در یک بازه زمانی ضبط میکند.
به این ترتیب، دوربینهایی با قابلیت نقشه حرارتی، نقاط پر رفت و آمد و کم رفت و آمد را به صورت چگالی گرمایی با کمک رنگهای مختلف مشخص میکنند. از این طریق کاربر متوجه میشود در مکانهایی که به رنگ قرمز هستند اشخاص بیشتری در آنجا تردد کردهاند.
از قابلیت Heat Map میتوان برای استفاده در مکانهایی مثل فروشگاه ها، سوپر مارکت ها، مغازه ها و… استفاده کرد.
با کمک این قابلیت، مالکان کسب و کارهای مختلف متوجه خواهند شد که کدام قسمت یا کدام محصولات طرفداران بیشتری دارند. به این ترتیب فروشنده می فهمد که مشتریها بیشتر به چه چیزی علاقه دارند و از آن بازدید کردهاند.
از سوی دیگر مدیران مجموعهها متوجه میشوند که محصولات مورد نظر خود را در کدام قسمت قرار دهد تا بیشتر دیده شود. به این ترتیب نقشه گرمایی می تواند کمک بزرگی در فروش بیشتر محصولات از نظر نحوه چیدمان کالاها بکند. به طوری که محصولات و خدمات راحت تر و بیشتر در معرض دید عموم قرار بگیرد.
طریقه عملکرد Heatmap
فناوری به کار رفته در دوربینهای حرارتی، مسیر حرکتی و رفتاری مشتریان را در طول زمان ضبط میکنند.
اطلاعات به دست آمده از این الگوی رفتاری به صورت نمودار زمانی و آمار مکانی در رنگهای مختلف قرمز، آبی، سبز، زرد و … نمایش داده میشود.
هر کدام از این رنگها با توجه به پارامترهایی که قبلا در نرم افزار تعریف شده است، معنا خواهند شد.
به عنوان مثال رنگ قرمز نشان میدهد که تراکم جمعیت و بازدید در آن نقطه از همه بیشتر بوده و رنگ آبی نشان میدهد در آن نقاط کمترین بازدیدها صورت گرفته است.
علاوه بر نمایش آماری به صورت نقشه، نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه نیز ارائه خواهند شد. نمودار روزانه تراکم جمعیت در هر ساعت را نشان میدهد.
اما نمودار هفتگی و ماهانه تراکم جمعیت در هر روز را نشان میدهد. به این ترتیب اعداد به دست آمده در هر ساعت و هر روز میتواند در بهبود خدمات کمک کند.
بنابراین مشخص میشود نیرو ها در چه ساعاتی در چه روزهایی در هفته و در چه مکانهایی بهتر است بیشتر حضور یابند. همچنین میتوان تعیین کرد، محصولات مورد نظر در کدام قسمتهای بخش تجاری چیده شوند.
مزیت نقشه حرارتی
ـ بهرهگیری از heat map برای نحوه چیدمان کالاها و تعیین محلهای پر رفت و آمد و کم تردد در فروشگاهها
ـ زمانبندی و برنامهریزی برای فروش کالاها و تبلیغات و نمایش محصولات در مکانهای پر فروش
ـ تغییر دکوراسیون فروشگاه برای بازدید بیشتر افراد در بخشهای پر تردد
نکته در مورد دوربینهای Heat Map
یکی از موضوعاتی که در مورد دوربینهای مدار بسته حرارتی دانستن آن از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که نقشه حرارتی مربوط به تراکم رفت آمد افراد میباشد. این دوربینها هیچ ربطی به تغییرات دمایی هوا و دوربینهای termal ندارد.