فریم ریت دوربین چیست؟

فریم ریت دوربین چیست؟

یکی از موارد مهم و موثر بر کیفیت تصویر، فریم ریت دوربین است.

اما فریم ریت دوربین چیست؟

تعداد فریمی که یک دوربین فیلم برداری می‌تواند در هر ثانیه ثبت کند را FPS و یا فریم ریت می‌نامند.

تعداد فریم دوربین مدار بسته مشخص می‌کند که هر ثانیه از فیلم ثبت شده از چند تصویر ثابت تشکیل شده است.

هنگام تماشای تصاویر دوربین مدار بسته، هر چه میزان فریم ریت بیشتر باشد، حرکت تصاویر روان‌تر خواهد بود. قبل از خرید دوربین‌های مدار بسته می‌توانید با مراجعه به فایل دیتا شیت و جست و جو کلمه FPS ، میزان فریم ریت دوربین مدار بسته را چک کنید. مقدار FPS دوربین‌های مدار بسته قابل تنظیم است.

 

نرخ فریم چیست؟

FPS  مخفف Frame Per Second است. تصویر‌های متحرک و یا فیلم‌ها از نمایش متوالی تعدادی تصویر ثابت ایجاد می‌شود. هر فریم یک تصویر ثابت است و نرخ فریم، تعداد تصاویر ثابت در ثانیه را مشخص می‌کند. برای نمایش یک تصویر متحرک، باید فریم‌ها را با سرعتی مشخص و پشت سر هم نمایش بدهید تا مخاطب متوجه مکث بین تصاویر نشود.

 

فریم ریت دوربین چیست؟

چشم انسان تا 10 فریم در ثانیه را به صورت عکس با کمی مکث در نظر خواهد گرفت.

در صورتی که تعداد فریم بالای 10 را ببیند، آن را تصویر متحرک و یا فیلم در نظر می‌گیرد. تعداد فریم در ثانیه زمانی دارای اهمیت خواهد بود که در تصویر حرکتی اتفاق بیافتد. اگر تصاویر را با 25 فریم در ثانیه ثبت کنید، جزئیات کمتری را نسبت به 10 فریم در ثانیه از دست خواهید داد. برای درک بهتر تفاوت بین نرخ فریم 10 و 30 بهتر است به تصویر زیر توجه کنید.

 

مقایسه نرخ فریم‌های مختلف

هرچه میزان فریم ریت تصویر بیشتر باشد، جزئیات بیشتری را می‌توانید ضبط ‌کنید و بلعکس، هر چه میزان FPS کمتر باشد تصاویر به صورت پرشی دیده خواهند شد و در صورت آهسته کردن تصویر ممکن است تصویر تار دیده شود.

به عنوان مثال اگر دوربین روی ترازوی طلا فروشی زوم باشد، بهتر است فریم ریت آن را روی 30 فریم تنظیم کنید تا جزئیات را از دست ندهید و در صورت به سرقت رفتن طلا و… بتوانید به فیلم‌های ذخیره شده مراجعه کنید.

 

چگونه Frame Rate یا همان FPS دوربین مداربسته را بررسی کنیم؟

شرکت‌های معتبر دوربین مدار بسته دارای کاتالوگ مشخصی هستند که در آن ویژگی‌های دوربین به طور کامل توضیح داده شده است.

برای بررسی کردن فریم ریت دوربین مدار بسته می‌توانید مدل دوربین را داخل سایت‌های مختلف جست و جو کنید تا تمامی ویژگی‌های آن را مشاهده کنید. به عنوان مثال می توانید دوربین 2 مگا پیکسلی هایلوک مدل IPC-B120H را در گوگل سرچ کنید و سپس در فایل pdf این دوربین به دنبال گزینه Frame Rate  باشید.

 

هر فریم چند عکس است؟

عدد کنار مقدار FPS تعداد عكسي كه يك دوربين در حالت عكس برداري پياپي مي‌تواند در یک ثانيه ذخیره کند را اعلام می‌کند. به عنوان مثال اگر FPS5 باشد به معنی این است که دوربین مداربسته در 1 ثانیه 5 عکس را ثبت می‌کند.

 

هر فریم چند ثانیه است؟

بازه زمانی فریم ریت دوربین مداربسته یک ثانیه است که بسته به تنظیمات انجام شده از سوی کاربر می‌تواند تعدادی بین 1 الی 30 عکس را در یک ثانیه ضبط کند.

 

 

 

 

  • اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *